Arjen ohjaustyökalu: Näin otat haastavan käyttäytymisen puheeksi

10.11.2021

Virtuaalisesti vierellä -hankkeessa yhtenä tavoitteena on tukea ohjaustyötä ja opiskelijoiden opintoihin kiinnittymistä. Lähdimme tekemään yhteistyötä Ammattiopisto Luovin ohjaajan Kaisa Rintalan kanssa, joka suunnitteli opintoihinsa liittyvää oppimistehtävää aiheeseen liittyen. Yhteistyön tuloksena ja Kaisan koostamana syntyi arjen ohjaustyökalu Ben Furmanin ratkaisukeskeisen lähestymistavan pohjalta.

Ben Furmanin malli keskittyy oppilaiden haastavan käyttäytymisen puheeksi ottamiseen. Mallia on sovellettu opiskelijoille ja tiivistetty huoneentaulun muotoon. Voit ladata ja tulostaa huoneentaulun itsellesi tästä:

Kun kohtaat opiskelijan häiritsevää käytöstä, voit kääntää ongelman opeteltavaksi taidoksi. Ben Furmanin kehittämän mallin mukaan on tärkeää osallistaa opiskelija ratkaisemaan oma, ongelmallinen tilanteensa. Opiskelijaa autetaan luomaan uusi, toimivampi tapa. Samalla hyödynnetään hänen verkostoaan. Puheeksiottaja on "prosessinhoitaja", joka kyselee kuulumisia ja pitää yllä positiivista ilmapiiriä.

Kymmenen askeleen mallista nuorten kanssa työskentelevä voi poimia käytännön vinkkejä siihen, miten haastavan käytöksen voi ottaa puheeksi ja kääntää opeteltavaksi taidoksi.



10 Askeleen malli

1. Rauhoita itsesi. Se on edellytys asiasta keskustelemiselle rakentavasti ja ratkaisukeskeisesti.

2. Varaa aika keskustelulle. "Mulla olis yks asia, josta mä haluaisin puhua sun kanssa tän koulupäivän jälkeen."

3. Aloita positiivisesta. Aito kehu luo pohjan hyvälle keskustelulle ja saa opiskelijan "korvat aukeamaan".

4. Ota asia puheeksi. Ota asia puheeksi, mutta älä mainitse ongelmaa: "Tässä on nyt yksi juttu, jossa sun tulis vähän petrata". Korosta sanaa yksi.

5. Anna opiskelijan itse kertoa ongelmasta. Osallista opiskelija keskusteluun antamalla hänen itse arvata, mistä on kysymys: "Sä varmaan tiedät mistä mä puhun?".

6. Auta opiskelijaa. Auta, jos hän ei osaa vastata. Muotoile asia niin, että se kertoo siitä, mitä halutaan tapahtuvan: "Sä voisit opetella tulemaan ajoissa."

7. Anna opiskelijan itse ehdottaa ratkaisua. Innostu kaikista ideoista ja varmista, että ne ovat sellaisia, jotka auttavat häntä toimimaan oikein - ei lopettamaan jotakin.

8. Ota sosiaalinen verkosto mukaan. "Kuka sua vois auttaa tässä asiassa?". Auta opiskelijaa kokoamaan apujoukkoja, joita hän itse pyytää avukseen.

9. Pikainen seuranta. Mitä enemmän opiskelija analysoi omia pieniäkin onnistumisia, sitä enemmän hän saa työkaluja muutoksen toteuttamiseen.

10. Positiivinen palaute. Kiitä ja kehu opiskelijaa, vanhempia, kavereita, verkostoa, työkavereita ja kaikkia, joilla on pienikin rooli muutoksen aikaansaamisessa.


Teksti: Emma Sydänoja

Huoneentaulun koonti ja mallin soveltaminen: Kaisa Rintala